המדריך המלא לכאבי שיניים

כאבי שיניים יכולים להיות נחלתם של כולם, החל מילדים קטנים ועד למבוגרים והם יכולים להתחיל בצורה שקטה עם לעיסה קטנה של חתיכת שוקולד או משלוק שתיה ממותקת. כך או כך, כאבי שיניים אינם דבר נעים ואיתו יש להתמודד בצורה מהירה וללא דיחוי, אחרת הנזקים שעלולים להיגרם לשיניים וללסת עשויים להיות כואבים יותר ולעיתים גם יקרים יותר. לכן, הדבר הראשון שעליכם לעשות כאשר אתם מרגישים כאב שיניים הוא לא להתעלם ממנו. יש להגיע למרפאה הקרובה על מנת לאבחן את הבעיה עד לשורש שלה ובמידת הצורך גם להגיע אליו. כיום הרפואה המודרנית מעניקה מגוון רחב של טיפולים בכאבי שיניים ואבחנות מקדימות, אשר יכולות לעזור לכם למנוע את הכאב הבא.

סיבות לכאבי שיניים

בעיות חניכיים וכאבי שיניים יכולים לגרום לכאבים נוראים. חלק מאותן בעיות עלולות לנבוע משלל מקרים כאשר גם לצד המשפחתי שלנו יכול להיות חלק בזה. יחד עם זאת, השיניים והחניכיים שלנו מושפעים מלא מעט דברים, כגון אוכל רווי סוכר, שתייה ממותקת ואפילו עישון וצריכת אלכוהול. כל אלו עלולים להשפיע במידה ניכרת על בריאות החניכיים שלנו ועל כאבים שונים שעלולים להופיע בחלל הפה שלנו.

גנטיקה

מחלות שיניים אומנם לא עוברות בתורשה כמו מחלות אחרות, אך חניכיים רגישות ושיניים פגיעות יותר אכן יכולות לעבור. תופעה זו יכולה להשפיע על החניכיים במגוון מחלות ותופעות ובחלקן עלולה להיות גם נסיגת חניכיים, רגישות גבוהה יותר ועוד.

שחיקה

אנשים בעלי חרדות נוטים לחרוק שיניים בזמן שינה, גם אנשים אשר נוטים להחזיק עפרונות או עטים בפה עלולים לגרום לשחיקה של השיניים או כאלו אשר מצחצחים את השיניים בצורה לא נכונה או אגרסיבית מידי. פעולות אלו עלולות לגרום לפגיעה באמייל, שהיא השכבה החיצונית של השן ואחראית על הגנה מפני חיידקים ושינוים קיצונים בטמפרטורה.

עששת

מחלה זו נגרמת על-ידי חיידקים הרובצים באזור השן, כאשר הם מייצרים חומצה הגורמת לפירוק של השכבה החיצונית שלה. חומצה עלולה לפגוע גם באזורים המכילים עצבים וכלי דם, לכן התעלמות ממחלה זו עלולה להוביל לכאבים חמורים (אשר יכולים להופיע באופן ספונטני) ולעיתים גם להעיר מתוך שינה. העששת יכולה ליצור לשיניים לא מעט נזקים, שבמקרים מסוימים עלולים להיות בלתי הפיכים.

חבלות וטראומה

מכות באזור הפנים או באזור הלסת עלולים לגרום לפגיעה במבנה השן או ליצירת טראומה. יחד עם זאת, במידה והמכה עלולה להיות חזקה מידי, היא עלולה להופיע בדמות של כאבים עזים ולעיתים גם מצב של זיהום ברקמות. כל אלו עלולים להופיע באזור המכה במידה ואכן קיבלתם מכה כזו יש לפנות לרופא מהר ככל הניתן.

נסיגה

ישנם מקרים בהם החניכיים נסוגות וחושפות את שורשי השן או כותרת השן. מקרה מסוג זה יכול לנבוע מכמה סיבות כמו צחצוח שיניים אגרסיבי מידי, עישון סיגריות, משחק עם עט או חיטוט יתר עם קיסם. דלקות אלו עלולים לחשוף את השורשים לשינויים של חום וקור ובכך לייצר לא מעט כאבים.

טיפולים ביתיים בכאב שיניים

במידה ואין באפשרותכם להגיע לטיפול שיניים אצל רופא ישנם לא מעט פתרונות זמנים אשר יכולים להקל על הכאב שלכם. חלק מאותם פתרונות יכולים להימצא כמעט בכל בית ואין צורך לצאת ולקנות אותם, כמו הפתרון הראשון, שהוא מריחה של שום באזור השן הכואבת. שום ידוע בסגולות האנטיבקטריאליות שלו ויכול לעזור להקל על הכאבים לתקופת זמן קצרה ומעט לחטא את המקום. הפתרון השני, שיכול לעבוד עבורכם בזמן של כאבים בשיניים הוא גרגור של מי מלח במשך 30 שניות ובטמפרטורה חמימה. טריק זה יכול לעזור לכם גם כן לחטא את המקום משאריות אוכל, שככל הנראה גורמים לכאב. הפתרון השלישי, שיכול גם כן לעזור לא פחות מקודמיו, הוא שמן טימין שאותו תוכלו לגרגר עם מים או לחלופין לטפטף מעט על ספוג וללחוץ על אזור השן.

טיפולים בכאבי שיניים כיום ישנם מגוון רחב של טיפולים ומכשירים מתקדמים אשר יכולים לתת מענה עבור שלל סוגי כאבי השיניים – ולמרות שאין בהם טימין או שום, לאלו מכם שאוהבים את הטעם – ברוב הפעמים תוכלו להעלים את הכאב בשיניים בצורה כמעט מיידית. הטיפול הראשון והשכיח בקרב רוב המטופלים הוא טיפול בעששת ובשכבות הראשונות של השן. טיפול זה יעשה בשלבים כאשר הראשון מביניהם יהיה ניקוי השן מחיידקים והעשרה של האזור במינרליים ופלואור. עם זאת, במידה והנזק מתרחב אבל אינו חודר את השן בצורה דרסטית תתווסף גם כן סתימה אל האזור. במידה והעששת פערה בור בשן, אז לעיתים יצטרך הרופא לבצע טיפול קו ראשוני ולעיתים גם טיפול שורש. ישנם מקרים קיצונים בהם העששת מגיעה עד אל כלי הדם ושורש השן. במקרה כזה יעלה הצורך גם בעקירה של השן. במקרים של איבוד שן מכל סיבה, בין אם דרך נפילה ובין אם עששת שהתרחבה ודרשה עקירה, תוכלו כיום למצוא מגוון רחב של הצעות מחיר להשלמת השן שחסרה. במקרים של דלקות חניכיים קיצוניות, תוכלו לקבל מענה ראשוני אצל השיננית ובמידה והדלקת במצב קיצוני וחמור, יתכן ותצטרכו לעבור ניתוח חניכיים על מנת לטפל בכיסוי השורש שנפגע.