איור של כתר לשיניים

למי מיועד טיפול כתר בשן?

הכנת כתר בשן מתאימה לאנשים אשר נפגעו בשן אחת או יותר מהשיניים הקבועות שלהם, אך מצב השיניים שנפגעו אינו דורש עקירה ולכן יש צורך רק לשקם אותן ולא להחליפן.

בנוסף, התקנת כתר בשן מיועדת לאנשים שרוצים לשקם את השיניים שלהם מבחינה אסתטית ולא רק לחזק אותן. לדוגמא, הכתר יכול להשלים שן שבורה, הכתר יכול לצמצם רווחים בשיניים וכך ליצור מראה שיניים בריא ואסתטי.

סוגי כתרים לשיניים

כאשר מתקיים הרס של כותרת השן, לדוגמא, לאחר טיפול שורש או כאשר השן נותרה עם קירות דקים, או לאחר שבר של השן כתוצאה מנפילה וכו', נדרש לשקם את השן בשיקום קבוע הנקרא 'כתר בשן'.

הכתר מקיף את השן באופן מלא ובכך מחזק את השן ומשפר את אסתטיות השיניים, במקרה והשן הייתה כהה או פגומה.

ישנם מגוון רחב של כתרים לשיניים:

  1. כתר יצוק כתר זה עשוי ממתכת וללא שום ציפוי. משתמשים בכתר זה רק כשאין מספיק מקום לבצע טיפול עם כתר אשר משלב חרסינה וגם כשאין מדובר בטיפול אסתטי (כתר זה נפוץ כאשר מדובר בטיפול בשיניים אחוריות). בנוסף, הכתר מאפשר טיפול שמרני בשן לעומת כתרים אחרים.
  1. כתר חרסינה ממתכת – כתר זה מורכב ממתכת ומשילוב של סגסוגת מתכתית חזקה, יחד עם ציפוי חרסינה אסתטי. קיימות מתכות שונות אשר משפיעות על איכותו של הכתר והזמן שהכתר יכול להחזיק.
  1. כתר זירקוניה – כתרי הזירקוניה הינם כתרים אשר עשויים מחומר החרסינה בלבד ללא שום מתכת כהה. כתרים אלו נועדו ליצירת מענה אסתטי גבוה, ומומלץ להשתמש בהם לצורך ביצוע טיפול באזורים שנמצאים בקדמת חלל הפה.
    שימוש בכתר זה מצריך הכנה משמעותית מצד הרופא והמעבדה איתו הוא עובד מכיוון שלכתר זה אין תמיכה ממתכת.

כתר חרסינה מאוחה למתכת

כתרים אלו עשויים שתי שכבות – שכבה פנימית של מתכת שמעניקה חוזק לכתר ושכבה חיצונית של חרסינה שמעניקה אסתטיקה לכתר. השכבה המתכתית יכולה להיות מסוגים שונים של סגסגות של מתכות, לדוגמא: ממתכות בסיס ( ניקל-כרום לדוגמא), או ממתכות הקרויות "חצי אצילות" או "אצילות" (מאחר והן מכילות זהב, כסף, פלטיניום, פלדיום לדוגמא). חסרון בולט של כתר זה -במידה של נסיגת חניכיים לעיתים ניתן להבחין בהילה כהה מסביב לשולי הכתר באזור החניכיים. כתר בשן זה מומלץ לאזורים אחוריים בהם האסתטיקה פחות מורגשת ומודגשת.

כיצד תדע מהו הסוג הנכון עבורך של כתר בשן?

החשיבות של בחירת כתר בשן חשובה מאוד. כתר שאינו מתאים בצורה מיטבית עלול לגרום לכאבים, דלקות ואף לנסיגת חניכיים ופגיעה ממשית באסתטיקה של הפה.

ההחלטה בבחירת הסוג הנכון של כתר בשן נעשית יחד עם הרופא המטפל, באופן מותאם אישית למטופל, לתיאום הציפיות וסוג הטיפול אותו המטופל עתיד לעבור.

באופן כללי, אם נרצה לטפל בשיניים הקדמיות, נעדיף להשתמש בכתר זירקוניה, וכאשר נרצה לבצע שיקום של השיניים הנמצאות בצד האחורי של הפה, נעדיף להשתמש בכתר חרסינה מסוג מאוחה. ההחלטה מהו סוג הכתר בשן הנכון עבורכם מתקבלת לאחר מספר שיקולים כגון: מיקום השם, תפקידה של השן, מהי מטרת הטיפול (טיפול אסתטי, טיפול משקם וכו). תפקידו של רופא השיניים המטפל הוא לעזור למטופל לבחור נכון ולהגיע לתוצאה הרצויה.

אז מה היה לנו עד כה:
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D

ד"ר אופיר חבר בהסתדרות לרפואת שיניים ונושא בתואר "רופא שיניים מעודכן". בשנת 2005 נבחר להדריך סטודנטים במחלקת שיקום הפה באוניברסיטת תל- אביב.
ד"ר אופיר מוכר וידוע כרופא המעניק טיפול שיניים מסור, יסודי ואחראי, בשילוב עם אמפתיה רבה למתרפאים ולרגשותיהם.

אהבתם? שתפו!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp