טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי

בחור מבוגר מקבל טיפול שיניים

טיפולי שיניים נחשבים לאחד מהטיפולים הנפוצים ביותר במערב, יחד עם ההתפתחות טכנולוגית טיפולים אלו כיום יכולים להתאים כמעט לכל אחד, החל מילדים קטנים הסובלים מעששת ועד למבוגרים הסובלים מבריחת סידן וירידה באחוזי העצם בשן. חשוב לזכור, לא תמיד היה כך המצב ורק בעשורים האחרונים תחום טיפולי השיניים הפך להיות רלוונטי ומותאם עבור לא מעט חולים בסיכון רפואי. מכיוון שחולים אלו אינם רק ילדים או אנשי הגיל השלישי, אלא גם מטופלים אשר סובלים מבעיות שונות ומתסמינים שונים, ישנו צורך גדול להתאים את הטיפול עבורם. מטופלים אלו עשויים להיות חולים סיסטמתיים או אפילו לאנשים הסובלים מבעיות אכילה ובעת טיפולי שיניים יצטרכו התאמות כאלו ואחרות על מנת למקסם את הטיפול ולהימנע מפגיעות נוספות. 

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי – קטגוריות

טיפולי שיניים מעוררים חשש אצל מרבית האנשים, אך כאשר מדובר בטיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי החשש גדל ולעיתים בצדק, מכיוון שבעבר טיפולים אלו היו יחסית נדירים ולא פעם גרמו למטופלים נזקים נלווים לטיפול. כיום רפואת השיניים השכילה לתת מענה גם עבור חולים בסיכון רפואי. על מנת להבין מי עלול להיחשב בסיכון או אפילו אם אתם נמצאים תחת הגדרה כזו הנה פירוט קצר על קבוצות הסיכון. 

סכרת

מחלת הסכרת משפיעה על לא מעט אופנים בחייו של המטופל, כאשר הראשונה שבהם היא לא אחרת מאשר איזון מדדי הסוכר בגוף. יחד עם אלו, חולי סוכרת נוטלים לא מעט כדורים אשר מצריכים התאמה של הרופא בזמן הטיפול. במידה ומדדי הסוכר של המטופל מאוזנים, הוא יוכל לעבור את מרביתו של הטיפול ללא התאמות מיוחדת. אבל גם אם הסוכר מאוזן והרופא עשה התאמה מדוייקת של הטיפול, מחלת הסוכרת מאטה את יכולת הגוף לרפא את עצמו והדבר הזה גם רלוונטי לאחר טיפול שיניים, כאשר זמן ההחלמה עלול להיות גבוה בהשוואה למטופלים אחרים. 

רגישות

כאשר אתם מגיעים אל רופא שיניים חשוב להבין כי עליו להכיר את העבר הרפואי שלכם, על מנת להרכיב את הטיפול הנכון עבורכם ועבור הרגישויות השונות איתם אתם מתמודדים. לכן, אם בעבר היו לא מעט אנשים "חולים" עם מחלות די שוליות או רגישויות שונות, כיום הרפואה המודרנית ובמיוחד טיפולים השיניים, מעניקה טיפול שיניים לחולים בעלי סיכון רפואי וכוללים גם אנשים בעלי רגישויות למוצרים שונים ולתרופות כאלו ואחרות. 

הפרעות אכילה

בעיה זו הופכת את המטופל לסובל משתי בעיות עיקריות, כאשר הראשונה שבהם מושפעת בצורה ישירה מכמות הקאות אשר מעלה את רמת החומציות בפה וגורמת לעששת באזור השיניים. במקרה כזה סתימה "רגילה" יכולה להספיק, אך על אחריותו של הרופא הינה לבצע תכנון מקדים ולנסות לצמצם את העששת בתוך הפה. ברוב הפעמים טיפול מסוג זה יתבצע על ידי טיפול מונע מבוסס פלואוריד, התאמה מיוחדת לחומרי השחזור בהם משתמש הרופא ועוד. חשוב לזכור כי הפרעות אכילה עלולות לגרום ללא מעט נזקים באזור חלל הפה, כמו כאבי פרקים, אובדן גובה ורטיקלי וצניחת זוויות הפה. 

גיל שלישי

טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי מהווים שיפור משמעותי עבור אנשי הגיל השלישי, מכיוון שברוב הפעמים מטופלים אלו מגיעים עם בעיות רפואיות כאלו ואחרות יחד עם נטילת תרופות שונות. לכן, נדרש מהם התאמה רצינית ונדרשת מהרופא המטפל הכרה עם השפעותן. יחד עם זאת, רוב המטופלים בני הגיל השלישי סובלים גם כן משחיקה בצוואר השן ובעיקר ממחסור בעצם השן, כך נוצר מצב כי מטופלים אלו סובלים משחיקה ממושכת הרבה יותר מהאוכלוסייה הממוצעת. נתון זה עלול להקשות לא מעט על טיפולי שורש והשתלות, אך גם על טיפולים שוטפים כמו סתימות, עקירות ועוד. 

•חולים בסיכון גבוהה מאוד-מחלות לב

מחלות לב נחשבו שנים רבות למחלות המקשות על טיפולי שיניים, ולמעשה בעבר אף הדירו חולים אשר סובלים מאותן מחלות. אך כיום רפואת השיניים שמה דגש על טיפול נכון באנשים הסובלים ממחלות לב, בהכרה של מחלות שונות, (שמקורן לעיתים בחיידקים בשיניים). יחד עם כל אלו ועם התאמה נכונה של טיפולי שיניים לחולים בסיכון רפואי גם נוספה התאמה נכונה לחולים הנוטלים תרופות לבביות. 

•מחלות לב כלליות

כיום 25 אחוזים מכלל האוכלוסיה סובלים ממחלות לב שונות, החל ממחלת לב מסתמית, הפרעות קצב, אנגינה פקטוריס ועוד. מחלות אלו נחשבות ל"נפוצות" ביותר מבין מחלות הלב והן דורשות לא מעט התייחסות בזמן הטיפול וגם אחריו. ישנם כמה התייחסויות שונות לטיפולים מסוג אלו כמו הערכות של הצוות המקצועי על מנת לתת חמצן למטופל, הימנעות של טיפול שיניים בסמיכות לטיפולי לב שונים, התייחסות לכדורים מדללי דם ולעיתים גם בשינוי סוג ההרדמה של המטופל

•אנדוקרדיטיס(דלקת קרום הלב) 

מחלה זו מקורה בחיידקים הנמצאים בעיקר בשיניים שלנו, אשר מגיעים אל קרום הלב דרך זרימת הדם. בליעה של אוכל נחשב לאחראי על דלקת בקרום הלב. בעבר היה נהוג לחשוב כי מקורו של חיידק זה נמצא דווקא בטיפולי השיניים, לכן היה נהוג ליטול אנטיביוטיקה לפני טיפול פולשני כזה או אחר בחלל הפה. יחד עם זאת, בשנים האחרונות הוכח כי מקורו של חיידק זה נמצא דווקא בהתנהלות היגיינית מסביב לפה והוא מושפע מאופן הניקוי של השיניים, הצחצוח שלהם ועוד. למרות כל אלו, הוחלט על מתן אנטיביוטיקה לאנשים בעלי סיכון גבוה להתפתחות של דלקת בקרום הלב, וטיפול שונה המורכב מחומרי אלחוש שונים, טיפול כירורגי סלקטיבי ועוד.

אז מה היה לנו עד כה:
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D

ד"ר אופיר חבר בהסתדרות לרפואת שיניים ונושא בתואר "רופא שיניים מעודכן". בשנת 2005 נבחר להדריך סטודנטים במחלקת שיקום הפה באוניברסיטת תל- אביב.
ד"ר אופיר מוכר וידוע כרופא המעניק טיפול שיניים מסור, יסודי ואחראי, בשילוב עם אמפתיה רבה למתרפאים ולרגשותיהם.

אהבתם? שתפו!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp