טיפולי שיננית והסרת אבנית

שיננית מבצעת טיפול של ניקוי שיננים למטופלת

חשיבות הסרת אבנית כדרכי מניעה וטיפול קבוע

רובנו מכירים את האבנית שנמצאת בקומקום או במכונת הכביסה – שכבה של חול ואבן שמצטברת סביב גופי החימום במכשירים אלו וסביבה נוצרים חלקים קשים שנובעים משקיעה של יונים מומסים במים.

בחלל הפה שלנו גם נוצרת שכבה של אבנית הנובעת מתוצרי סידן ומגנזיום שנמצאים ברוק שלנו, כמו גם במאכלים שונים.

הסידן, המגנזיום ובשילוב החיידקים שנמצאים בפה יוצרים על השן שכבה נוספת הנקראת שכבת פלאק. שכבה זו פשוט נצמדת לשיניים, חודרת בין הרווחים בשיניים ונדבקת אפילו לחניכיים. את מכשירי החשמל שלכם אתם מנקית מאבנית? אז מה ההבדל? עלינו להקפיד לנקות את האבנית מחלל הפה שלנו – זאת בשביל למנוע מחלות שיניים אחרות/נוספות.

האבנית מייצרת סוג של שכבה בצבע צהוב-אפור על השן ואם מזניחים זאת לאורך זמן, המצב עלול להגיע לדלקות חניכיים ומחלות אחרות, ואז צריך לבצע טיפולי שיניים מורכבים ויקרים יותר. ניקוי האבנית נחשב לטיפול הכרחי וחשוב מאוד לעשות אותו בתקופות זמן סמוכות כדי למנוע מחלות ולמנוע הצטברות של אבנית רבה שתגרום לקושי בטיפולים בשיניים ויכולה להקטין משמעותית את סיכויי ההצלחה בכל טיפול.

תופעה נוספת שאבנית עלולה ליצור היא תופעה מוכרת של ריח לא נעים מהפה.

כיצד ניתן לטפל באבנית?

האבנית היא שכבה קשה מאוד ועמידה בפני צחצוח שיניים רגיל. הדרך הטובה ביותר והיעילה ביותר להסרת אבנית היא בעזרת ביקור אצל שִינָן / שיננית. בעזרת שימוש בכלים חשמליים וידניים מסירים את האבנית מהשיניים – ראשית בעוצמת המכשירים החשמליים ולאחר מכן עם מכשירים חדים בצורה ידנית שעוזרים להפריד בין האבנית וחלקי האבנית העקשנים יותר.

ההמלצה היא לבצע הסרת אבנית מהשיניים כל 6 חודשים. במקרים שבהם הוזנח הפה, יש אפשרות שביקור רגיל (כרבע שעה עד חצי שעה) לא יצליח להסיר את כל האבנית וטיפול ראשוני שכזה יכול להתבצע על פני מספר מפגשים.

לאחר טיפול הסרת אבנית, השיניים וחלל הפה יותר רגישים והתחושה בפה היא כמו אחרי ניקוי וצחצוח יסודי. טיפול ניקוי אבנית אצל השיננית אינו כרוך בכאב או אי נוחות מיוחדים. ככל שנקפיד להגיע לטיפול כל חצי שנה התהליך יהפוך קל ונעים יותר. רוב המטופלים מעדיפים לדחות את הסרת האבנית מכיוון שהם בטוחים שמדובר בטיפול ״מיותר״  או שהם פוחדים מביקור תקופתי אצל רופא שיניים, אך המטופלים שבוחרים להקפיד ולהגיע לטיפול סילוק האבנית מבינים שמדובר בפעולה שמונעת בעיות בהמשך בחלל הפה.

הטיפול הסרת אבנית הוא טיפול חשוב במיוחד ומתאים לכולם. גם מי ששיניו בריאות ואינו סובל מכאבים חייב להבין כי פרט לבדיקה שגרתית אצל רופא השיניים חובה להשלים את טיפול הסרת אבנית. עליכם למצוא את המטפל שמתאים לכם, פועל בנחישות להסרת האבנית אך גם עדין וסבלני. בדרך כלל ניתן לצלוח את טיפולי ניקוי האבנית ללא הרדמה.

למרות זאת, במקרה של חניכיים רגישות והצטברות מרובה של אבנית בשן, ניתן בהחלט לבצע אלחוש מקומי. אין צורך בהכנות ספציפיות טרם הניקוי, אך במידה וקיימים בפה תחליפי שיניים, כגון כתרים, מילואים או שתלים דנטליים / אורתודונטיים – יש לבדוק את עמידותם בפני התהליך.

חשוב מאוד, לאחר הטיפול, להקשיב להוראות של השיניים ולהמשיך בצחצוח השיניים בצורה נכונה. נכון, לא מדובר באיזושהי מחלה קשה. האבנית אינה כזו, אך אם אתם מעוניינים להימנע מבעיות בחלל הפה, כמו דלקות, נסיגת חניכיים, כאבים מיותרים ואף למנוע ריחות פה לא נעימים, כדאי מאוד להקפיד על טיפול הסרת אבנית.

אז מה היה לנו עד כה:
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D

ד"ר אופיר חבר בהסתדרות לרפואת שיניים ונושא בתואר "רופא שיניים מעודכן". בשנת 2005 נבחר להדריך סטודנטים במחלקת שיקום הפה באוניברסיטת תל- אביב.
ד"ר אופיר מוכר וידוע כרופא המעניק טיפול שיניים מסור, יסודי ואחראי, בשילוב עם אמפתיה רבה למתרפאים ולרגשותיהם.

אהבתם? שתפו!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp