טיפול שורש בשיניים

איור של שלבי הטיפול בשורש השיניים

מהו טיפול שורש?

טיפול שורש הוא טיפול שיניים שכיח, כאשר מטרתו היא לשמר שיניים פגועות. בעידן שבו המודעות להיגיינת הפה ובריאות השיניים השתפרה פלאות, עדיין טיפול  שורש הינו טיפול נפוץ אשר מבוצע תכופות.
הטיפול ניתן לביצוע ע"י כל רופא שיניים, אך יש לדעת כי קיימים רופאי שיניים מומחים (אנדודונטים) בתחום טיפולי השורש, אשר עבורו התמחות פרטנית לאחר סיום לימודי רפואת השיניים ומיומנים במיוחד (ועדכניים) להתמודדות עם מקרים מורכבים של טיפולי שורש.
הטיפול עצמו מבוצע בתעלות השורש של השן, והמטרה היא לטפל במחלות מוך השן (עצב השן) והרקמה שמעבר לקצה השורש, הנקראת רקמת סב השורש.

מה נעשה במסגרת טיפול שורש?

השיניים מאופיינות בשתי שכבות חיצוניות, הנקראות אמייל ודנטין. שכבות אלה הן שנפגעות לרוב ע"י חיידקי העששת. הטיפול בכך נעשה באמצעות שחזורים (סתימות) המנקים את המקום והמרחיקים את הרקמות העששתיות.

במרכז השן (מתחת לשכבות אמייל ודנטין) בתוך הליבה, נמצאות רקמות העצב, כלי הדם ונוזל בין תאי, כאשר חיידקי העששת חודרים לליבה, אנו חווים כאב רב ולעיתים אף בלתי נסבל. כאשר מנקים את תכולת הרקמות העצביות, כלי הדם והנוזל הבין תאי מתוך ליבת השן, מתאפשר המשך תפקוד של השן.

מהם הגורמים לביצוע טיפול שורש וכתר?

כאשר מתפתחת עששת וחיידקים חודרים לליבת השן (מוך השן), נגרמת דלקת בלתי הפיכה במוך השן, שאנטיביוטיקה אינה יכולה לרפא, ואז יש צורך לבצע טיפול שורש וכתר, אשר משחזר את אמייל השן..
סיבות נוספות להתפתחות זיהומים ומחלות בתעלות שורש השן יכולות להיגרם גם כתוצאה מכיסי חניכיים עמוקים, חבלה או סדקים בשן ועוד.

ביקורים שגרתיים אצל רופא השיניים, יכולים למנוע בעיות עתידיות, או לטפל בבעיות בשלב ההתחלתי שלהן ולמנוע סיבוכים עתידיים, כגון טיפולי שורש!

מהלך הטיפול

רופא השיניים מרדים את אזור השן המטופלת, ולאחר מכן בעזרת מקדחה חודר לליבת השן, כדי להגיע אל המוך. במהלך טיפול השורש, רופא השיניים מסלק את רקמת המוך מכל התעלות, ומבצעים חיטוי וניקוי יסודי של השורשים וכמובן של התעלות.
שלב החיטוי של התעלות הנו קריטי ביותר, מכיוון שבמהלכו מסולקות שאריות החומר האורגני והחיידקים. כאשר התהליך אינו מתבצע כיאות, ישנו חשש שזיהום קיים נשאר, או שיפתח זיהום עתידי, דבר אשר יכול להוביל לחידוש טיפול שורש.
לאחר תהליך החיטוי והניקוי, חלל המוך נאטם, זהו בעצם איטום תלת ממדי של השן באמצעות חומר המילוי אשר תפקידו למנוע דליפה של נוזלים ו/או זיהומים ו/או נוזלים כלשהם אל תוך חלל השן. לאחר מכן, הרופא מוסיף גם סתימה זמנית (אשר תוחלף בהמשך ע"י סתימה קבועה) כדי לחזק את ההגנה על השן.

הטיפול הסופי כולל לרוב גם מבנה וכתר, אך ניתן גם במקרים מסוימים להשאיר את השן עם סתימה קבועה בלבד.

אז מה היה לנו עד כה:
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D

ד"ר אופיר חבר בהסתדרות לרפואת שיניים ונושא בתואר "רופא שיניים מעודכן". בשנת 2005 נבחר להדריך סטודנטים במחלקת שיקום הפה באוניברסיטת תל- אביב.
ד"ר אופיר מוכר וידוע כרופא המעניק טיפול שיניים מסור, יסודי ואחראי, בשילוב עם אמפתיה רבה למתרפאים ולרגשותיהם.

אהבתם? שתפו!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp