דרכי טיפול בסדקים בשיניים

רופא מראה למטופלת בעזרת צילום את הסדקים שלה בשיניים

שן סדוקה יכולה לנבוע מלעיסה של אוכל קשה, שחיקה של השיניים בלילה, ואף יכולה להתרחש באופן טבעי עם גילך. זהו מצב שכיח והגורם המוביל לאובדן שיניים במדינות מתועשות.

גורמים לשיניים סדוקות

• לחץ משחיקת שיניים
  • סתימות כה גדולות שהם מחלישים את שלמות השן
  • לעיסה או נשיכה של מאכלים קשים, כמו קרח, אגוזים או סוכריות קשות
  • מכות בפה, עלולות לקרות עם תאונת דרכים, פציעה ספורטיבית, נפילה או אפילו קרב אגרופים
  • שינויים פתאומיים בטמפרטורה בפה – למשל מאכילת משהו חם מאוד ואז ניסיון לקרר את הפה במי קרח
  • גיל, כאשר רוב סדקי השיניים מופיעים אצל אנשים מעל גיל 50

סוגי שיניים סדוקות

סדקים יכולים להופיע כ:

סדקים קטנים במיוחד באמייל (הכיסוי החיצוני החזק) של השיניים. הם אינם גורמים לכאבים ואינם דורשים שום טיפול.

שבר בניב- סוג זה של סדק מתרחש בדרך כלל סביב מילוי שיניים. זה בדרך כלל לא משפיע על עיסת השן (המרכז הרך של השן בו נמצאים עצבים, רקמת חיבור וכלי דם) וכתוצאה מכך אינו גורם לכאב רב.

סדקים הנמתחים אל קו החניכיים. שן שיש לה סדק אנכי המשתרע דרכה אך טרם הגיעה לקו החניכיים היא בדרך כלל ניתנת לשמירה. עם זאת, אם הסדק משתרע אל קו החניכיים, יתכן שיהיה צורך לעקור את אותה שן. טיפול מהיר מציע את הסיכוי הטוב ביותר להצלת השן.

שן מפוצלת. זוהי שן עם סדק שעוברת מפני השטח שלה מתחת לקו החניכיים. למעשה ניתן להפריד אותו לשני פלחים. עם סדק כה נרחב, אין זה סביר שניתן להציל את השן כולה, אך רופא השיניים שלך עשוי להציל חלק ממנה.

שבר שורש אנכי. סוג זה של סדק מתחיל מתחת לקו החניכיים ונוסע כלפי מעלה. לעתים אין סימפטומים ריבם, אלא אם כן השן מזדהמת. רוב הסיכויים שיהיה צורך לעקור את השן.

סימפטומים של שן סדוקה

לא כל שן סדוקה תייצר סימפטומים. אבל כאשר זה קורה, אלה הנפוצים כוללים:

• כאב בעת לעיסה או נשיכה, במיוחד כשמשחררים את הנשיכה
  • רגישות לחום, לקור או למתיקות
  • כאב שבא והולך, אך לעיתים רחוקות הוא רציף
  • נפיחות בחניכיים סביב השן הפגועה

טיפול בשן סדוקה

הטיפול תלוי בגודל הסדק, היכן הוא ממוקם, הסימפטומים שלך והאם הסדק משתרע אל קו החניכיים. בהתאם לגורמים אלה, רופא השיניים עשוי להמליץ ​​על אחד מהבאים:

ציפוי (Bonding)

בהליך זה, הרופא שלך משתמש בשרף פלסטיק כדי למלא את הסדק, ומשקם את מראהו ותפקודו.

כתר

כתר שיניים הוא מכשיר תותב העשוי בדרך כלל מחרסינה או קרמיקה. זה מתאים על השן הפגועה או מכסה אותה.

כדי להתאים כתר, רופא השיניים שלך מגלח תחילה אמייל מהשן כדי לפנות מקום לכתר בפה. לאחר מכן הם יוצרים חיקוי של השן, בוחרים צבע שתואם את השיניים ושולחים את הרישום למעבדת שיניים כדי לייצר את הכתר.

תהליך זה עשוי לארוך מספר שבועות. כשהכתר חוזר, רופא השיניים שלך מתאים אותו מעל השן הסדוקה שלך. עם ההתקדמות הטכנולוגית, חלק מרופאי השיניים יכולים לייצר כתר חרסינה ממש במשרד ולהניח אותו באותו יום.

עם טיפול הולם, כתר יכול להחזיק כל החיים.

טיפול שורש

כאשר סדק כל כך נרחב שהוא משתרע אל תוך העיסה, ימליץ רופא השיניים שלך, או מומחה כמו מנתח פה, על טיפול שורש להסרת עיסה פגועה ולהשיב שלמות מסוימת לשן. הליך זה יכול למנוע מהשן להזדהם או להיחלש עוד יותר.

עקירה

כאשר מבנה השן, והעצבים והשורשים שנמצאים מתחתיה, נפגעים מאוד, הסרת השן אולי האופציה היחידה שלך.

אין טיפול

אצל אנשים רבים יש סדקים זעירים באמייל השיניים. אם סדקים אלה לא משפיעים על המראה ואינם מייצרים כאב, הרופא שלך עשוי לייעץ להשאיר אותם ללא טיפול.