התקנת שיניים תותבות

תמונה של שיניים תותבות

התקנת שיניים תותבות לשיקום הפה

התקנת שיניים תותבות נעשית במצבים שונים למטרת שיקומו של הפה. במצבים בהם חסרות שיניים בפה, ויש צורך להשלים את החסר באמצעות שיקום, בונה רופא השיניים תוכנית לשיקום הפה על ידי התקנת שיניים תותבות.

קיימים סוגים שונים של שיניים תותבות, אולם ניתן לפשט ולומר שכאשר נדרש שיקום הפה במצבים שבהם קיים חוסר חלקי של שיניים תבוצע התקנה של תותבת חלקית ובמצבים בהם קיים חוסר מוחלט של שיניים בפה, תבוצע השתלה של שן תותבת שלמה.

התקנת שיניים תותבות – תותבת חלקית

תותבת חלקית היא תותבת שנאחזת בשיניים שנותרו בעזרת ווים. הווים מעניקים עיגון לתותבת ומונעים תזוזה. כאשר מבצעים התקנת שיניים תותבות עם תותבת חלקית, ניתן להבחין בין מספר סוגים של תותבת חלקית, הנבדלים זה מזה בחומר אשר מהם הם עשויים ומהיתרונות של כל אחד מהסוגים:

ווים מתכתיים

אלו ווים אשר מעניקים חוזק, אך יחד עם זאת יוצרים בעיה אסתטית מכיוון שהם נראים בבירור.

ווים אסתטיים

  • ווים בצבע השן – אלו ווים בצבע לבן, אשר אינם בולטים בצבעם,  הם גמישים יותר מהווים המתכתיים אבל עלולים להישבר.
  • ווים בצבע החניכיים / או ואלפלסט –  ווים וורודים אלו גמישים יחסית ועדיפים כאשר מדובר באזור אשר נראה היטב לעין, מבחינה אסתטית.

ווים סמויים הנקראים "מצמדים / מחברים מדויקים"

אלו ווים בהם ניתן לעשות שימוש  כאשר יש שן עם כתר או בחלק מגשר בצמוד לתותבת. במקרה זה, צמוד לכתר יהיו "מסילות" (הקרויות גם נקבות) ובתותבת יהיו ה"זכרים" אשר נאחזים בתוך המסילות ובכך יוצרים עיגון לתותבת ללא שימוש בווים החיצוניים.

התקנת שיניים תותבות – תותבת שלמה

במקרים בהם יש צורך לבצע התקנת שיניים תותבות אבל לא קיימות בפה שיניים אשר יחזיקו את התותבות, יש צורך לעשות שימוש בתותבת שלמה:

בלסת העליונה – לתותבת יהיה כיסוי לחיך, דבר שיוצר וואקום ובכך יאפשר אחיזה טובה לתותבת.

בלסת התחתונה – המצב יותר מסובך. במקרה זה יש להתמודד עם שרירי הלחיים והלשון שמזיזים את התותבת. בנוסף, בלסת התחתונה קיימת לעיתים בעיה של חוסר עצם ובכך האחיזה של התותבת לקויה עוד יותר.

כיצד, אם ניתן, להתגבר על בעיות אלו? מיומנות של רופא וטכנאי מוכשר, בנוסף לסבלנות וסובלנות של המטופל להתמודד על התותבת ולנסות לאזן אותה בעזרת השרירים.

מלבד שתי שיטות אלו, קיימת שיטה נוספת של התקנת שיניים תותבות, היכולה לעזור לעגן את התותבת התחתונה היא בעזרת שתלים דנטליים.  לדוגמא, ניתן לייצב תותבת תחתונה בעזרת 2 – 4 שתלים ועליהם מחוברים מצמדים / מחברים כדוריים (נראה כמו סוגר תיק – תק). השימוש בשתלים יביא למצב של יציבות מקסימלית ושיפור איכות החיים.

אם אתם מתלבטים לגבי התקנת שיניים תותבות מכל סוג, פנו אל מרפאת שיניים מומחים ד"ר אופיר, על מנת שצוות מומחה ומקצועי יסייע לכם בהתאמה מדויקת, אסתטית ויציבה של השיניים התותבות, להנאה מושלמת ולאיכות חיים.

אז מה היה לנו עד כה:
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D
ד"ר אופיר זהבי - מנהל המרפאה, D.M.D

ד"ר אופיר חבר בהסתדרות לרפואת שיניים ונושא בתואר "רופא שיניים מעודכן". בשנת 2005 נבחר להדריך סטודנטים במחלקת שיקום הפה באוניברסיטת תל- אביב.
ד"ר אופיר מוכר וידוע כרופא המעניק טיפול שיניים מסור, יסודי ואחראי, בשילוב עם אמפתיה רבה למתרפאים ולרגשותיהם.

אהבתם? שתפו!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp